maandag 16 november 2009

Een strategisch marketingplan voor sportvereniging

Iedereen draagt in een sportvereniging zijn steentje bij. Dat is de motor van een sportvereniging. De één is bestuurslid, de ander arbiter en weer een ander doet af en toe hand- en spandiensten. Zo heb ik het bestuur van een sportvereniging geholpen met het opstellen van een strategisch marketingplan.

Vindt u dat ook zinvol, een strategisch marketingplan voor een vrijwilligersorganisatie? Ik merk dat het helpt om structuur aan te brengen, zodat goede zaken minder persoonsafhankelijk worden. Het is toch vaak dat er een paar trekkers zijn die zorgen dat er sponsors komen, dat er leuke dingen georganiseerd worden, etc. Een strategisch marketingplan blijkt te helpen bij het formuleren van gemeenschappelijke doelen en bij het stellen van prioriteiten. Net zoals in het bedrijfsleven.

Vijfkrachtenmodel van Porter voor adviesbureau

Vijfkrachtenmodel van Porter voor adviesbureau

Ik kreeg recent een vraag via mijn website www.StrategischMarketingplan.eu over het nut om een vijfkrachtenanalyse voor een adviesbureau op te stellen. Vraagt u zich dat ook wel eens af? Een adviesbureau heeft immers geen duidelijk aanwijsbare leveranciers van goederen die de bedrijfsvoering beïnvloeden. Toch zou je ook met een andere blik naar leveranciers kunnen kijken, waardoor het vijfkrachtenmodel weer volledig tot zijn recht komt. Een adviesbureau heeft namelijk als "grondstof" kennis en ervaring. Deze kennis wordt door consultants ingebracht. Belangrijke leveranciers zijn dus de partijen die deze kennis inbrengen, zoals scholen, instituten, concurrenten, etcetera.

Op die manier is met het vijfkrachtenmodel van Porter inzichtelijk te maken welke dynamiek er aan de leverancierszijde is, zoals krapte op de arbeidsmarkt, verbreding of verarming van opleidingsniveau

Het boek concurrentievoordeel van Michael Porter

Sinds dit jaar recenseer ik managementboeken voor Managementboek, vooral op het gebied van strategie en verandermanagement. Ik vind dit een mooie aanleiding om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op mijn vakgebied. Onlangs las ik in dat verband het boek "Concurrentievoordeel" van Michael Porter.

Niet alleen WAT maar ook HOE


Michael Porter is er in geslaagd om een naslagwerk te schrijven waarin hij zijn belofte waarmaakt dat niet alleen aangegeven wordt wát er in een strategisch marketingplan moet staan, maar ook hoe ja dat zou kunnen bereiken. Voor iedereen die dit boek leest zullen er praktische aanknopingspunten in staan om direct aan de slag te gaan.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen en vind het een prachtig vervolg op zijn eerdere boek "Concurrentiestrategie". Wil je meer lezen, klik hier