maandag 16 november 2009

Vijfkrachtenmodel van Porter voor adviesbureau

Vijfkrachtenmodel van Porter voor adviesbureau

Ik kreeg recent een vraag via mijn website www.StrategischMarketingplan.eu over het nut om een vijfkrachtenanalyse voor een adviesbureau op te stellen. Vraagt u zich dat ook wel eens af? Een adviesbureau heeft immers geen duidelijk aanwijsbare leveranciers van goederen die de bedrijfsvoering beïnvloeden. Toch zou je ook met een andere blik naar leveranciers kunnen kijken, waardoor het vijfkrachtenmodel weer volledig tot zijn recht komt. Een adviesbureau heeft namelijk als "grondstof" kennis en ervaring. Deze kennis wordt door consultants ingebracht. Belangrijke leveranciers zijn dus de partijen die deze kennis inbrengen, zoals scholen, instituten, concurrenten, etcetera.

Op die manier is met het vijfkrachtenmodel van Porter inzichtelijk te maken welke dynamiek er aan de leverancierszijde is, zoals krapte op de arbeidsmarkt, verbreding of verarming van opleidingsniveau

Geen opmerkingen: