zondag 8 maart 2009

Marketingplan afschaffen?

Laatst zag ik dat John Koster een boek heeft gepubliceerd, waarin hij pleit voor het afschaffen van marketingplannen, want die verdwijnen toch in de bureaulade.

Een goed strategisch marketingplan heeft u continu bij de hand

Beste ondernemers, laat u niet op het verkeerde been zetten. Een goed plan verhoogt uw kans op succes aanzienlijk. Ik kan me echter het gevoel van veel ondernemers goed voorstellen. Een plan dat in de bureaulade verdwijnt en waar je veel energie in gestoken hebt, is niet motiverend. In tegenstelling tot de reactie van ‘gooi dat plan maar weg’, heb ik het zelf over een andere boeg gegooid en ben ik me gaan toeleggen op het maken van strategische marketingplannen die wel werken en dus niet in de bureaulade verdwijnen.

Selecteer, deduceer en presenteer

De clou zit in het selecteren van welke informatie je in een strategisch marketingplan stopt, het met elkaar in verband brengen van die informatie en het op transparante manier opschrijven/presenteren. Ik heb talloze ervaringen met de enorme impact van een goed plan. Het is nu eenmaal zo dat de menselijke geest vaak pas verbanden ziet ontstaan als je gedachten gestructureerd aan het papier toevertrouwt.

Bepaal wat u met verzamelde informatie wilt aantonen

Wat ik helemaal onderschrijf in de conclusie van John Koster, is dat er meer aandacht in een strategisch marketingplan moet komen voor de acties. Immers, u kunt oneindig veel informatie verzamelen, maar wat gaat u daarmee doen? Voordat u gegevens in een plan vermeldt, vraagt u zich daarom eerst af: wat wil ik met deze gegevens aantonen?

Tip: Als u het antwoord niet direct weet, maar de informatie toch wil bewaren, plaats het dan in een bijlage.


Een strategisch marketingplan voor ZZP-ers

Recent kreeg ik van een relatie het verzoek om wat te schrijven over ZZP-ers en strategische marketingplannen. De eerste vraag die opkomt is

Ook een ZZP-er profiteert van een strategisch marketingplan


In een markt waar een ZZP-er concurrenten heeft, en dat hebben de meesten, is het essentieel dat hij/zij een plan heeft om producten of diensten op de markt te zetten. Het gevaar bestaat anders dat de ZZP-er achter allerlei 'opportunities' aanholt en vergeet om te bouwen aan zijn/haar identiteit en aan het portfolio waardoor er op termijn onvoldoende meerwaarde in de onderneming ontstaat. De (potentiele) klanten moeten weten wat een ZZP-er voor hun zou kunnen betekenen. Ik vergelijk het maar met de bakker en de slager. Iedereen weet wat hij daar mag verwachten (dat was in ieder geval zo). Het zou onverstandig zijn als dergelijke ondernemingen zich gingen profileren als "middenstander", want dan is voor de buitenwereld niet duidelijk wat de meerwaarde is. De "middenstander" zou ook niet goed uit kunnen leggen wat hij/zij eigenlijk doet. Datzelfde fenomeen zie je bij veel ZZP-ers die uitleggen dat ze "bedrijfskundig advies" of "financieel advies" geven.

Diepgang hangt af van activiteiten

Tegelijk denk ik aan een grote groep ZZP-ers die in de bouw werkzaam zijn (waren). Heb je als timmerman een strategisch marketingplan nodig? Nou, dat lijkt me in eerste instantie wat overdreven. Van de andere kant zou het in deze tijd, waarin veel ZZP-ers in dit segment werkloos zijn geworden, fijn zijn als ze in de voorbije jaren gewerkt hadden aan het verbeteren van hun concurrentiepositie. Ze hadden dan of meer geld dan andere ZZP-ers kunnen verdienen of hadden hun kans op nieuwe opdrachten vergroot (of beide). Kortom, één of andere vorm van een strategisch marketingplan zou daarbij wel geholpen hebben.

Een ZZP-er hoeft geen marketing specialist te zijn

Hoewel van elke ZZP-er verwacht wordt dat hij zich met marketing bezighoudt, hoeft hij geen hoogopgeleide marketeer te zijn om een strategisch marketingplan op te stellen. Naarmate de complexiteit van het product/de dienst of van de afzetmarkt groter worden, is meer diepgang van het strategisch marketingplan vereist. Elke ZZP-er zal voor zichzelf toch op een rijtje moeten hebben waar bij in uitblinkt of in uit wil blinken en waar de klanten zitten die deze kwaliteiten waarderen, ook een ZZP timmerman. Vervolgens zal hij/zij een plan moeten bedenken om die klanten te vinden, zijn kwaliteiten op peil te houden of zijn gewenste kwaliteiten te bereiken. Ongemerkt is de ZZP-er dan dus toch bezig met het opstellen van een sterkte-zwakteanalyse (SWOT) en dus met het opstellen van een strategisch marketingplan.

Schakel anderen in bij het opstellen van een strategisch marketingplan

In grotere ondernemingen zijn vaak collega's in de buurt die bij kunnen dragen aan de totstandkoming van een strategisch marketingplan. Voor een ZZP-er is dat niet het geval. Zeer waarschijnlijk heeft de ZZP-er, echter, een netwerk waar hij op vergelijkbare manier hulp kan vragen bij het opstellen van zijn plan. Een ZZP-er zou bijvoorbeeld ook een goede klant of leverancier kunnen vragen om feedback te geven.