vrijdag 6 maart 2009

Hoe ik zelf goede plannen leerde maken

U zult zich misschien afgevraagd hebben, hoe ik aan mijn kennis en ervaring kom om goede strategische marketingplannen te maken. Nou, dat wil ik u in een paar woorden graag vertellen.

Hoe ik vroeger plannen maakte

Ik startte mijn loopbaan bij grote concerns met meer dan 5000 medewerkers. In dergelijke bedrijven doen zich voor een enthousiaste jongeman veel kansen voor. Als je een interessante kans krijgt, bijvoorbeeld het uitbouwen of opzetten van een nieuwe business, dan wil je natuurlijk succes behalen. Maar juist vanwege de omvang van een dergelijke organisatie, is jouw succes afhankelijk van de inzet van talloze anderen. Dat maakt het opstellen van een goed plan tot absolute noodzaak. Je zult hun namelijk voor je idee moeten winnen en kunnen verantwoorden hoe je je middelen (mensen, geld) gebruikt.

In mijn enthousiasme stapte ik in het begin van mijn loopbaan natuurlijk in de valkuil van het maken van aantrekkelijk uitziende plannen met niet al te transparante toezeggingen. Mijn redenering was namelijk: maak indruk om budget te krijgen en zorg dat het achteraf, als de praktijk anders loopt, niet te duidelijk is dat jij een verkeerde inschatting hebt gemaakt.


Ongewilde effecten van diffuse plannen

Door deze manier van opstellen van een plan, creëerde ik een te grote afstand tussen mijn plan en de organisatie. Immers, door het imponerende karakter was de inhoud voor collega’s vreemd en door het gebrek aan transparantie kon ik mezelf en mijn omgeving te weinig sturen. Het resultaat was dat ik de kans op succes voor mezelf verlaagde in plaats van verhoogde. En dat terwijl ik veel energie in het opstellen van het plan stak!

Toen kwam ik in een omgeving waar mensen dat nog veel erger deden dan ik. Dat voelde heel confronterend en ik voelde me daar niet op mijn plaats. Ik heb me toen voorgenomen om niet te verworden als zij. Niet dat hun gedrag verwerpelijk zou zijn, nee hoor, gewoon omdat ik dicht bij mezelf wilde blijven. Vanaf dat moment ging ik me toeleggen op het transparant maken van mijn marketing- en businessplannen en op het creëren van draagvlak bij de mensen van wie ik voor het succes afhankelijk was.


Het aangename effect van een concreet en transparant plan

En raad eens wat er toen gebeurde? Mensen gingen meedenken en namen verantwoordelijkheid voor een deel van mijn plannen. De directie werd deelgenoot in de besluitvorming en het soms niet halen van bepaalde doelen werd geen persoonlijk falen van mij, maar een lering voor de organisatie. En natuurlijk werden doelstellingen veel vaker gehaald en zelfs overtroffen.


Mijn ultieme ervaring: een succesvolle herstructurering binnen 1 jaar

Eén van de mooiste ervaringen die ik met een transparant businessplan met draagvlak heb opgedaan, was toen ik een zwaar verliesgevend bedrijfsonderdeel moest herstructureren. Binnen 1 jaar hadden we, mijn management team en ik, het verlies omgebogen naar een winstgevende situatie. Onvermijdelijk dat er ook personeel weg moest, maar dat lukte ons volledig via interne overplaatsing. Sterker nog, zij vertrokken met een lach. Zij begrepen waarom de herstructurering moest plaatsvinden, snapten wat zijzelf bij konden dragen, waardeerden de openheid en betrokkenheid en zorgden er mede zelf voor dat er geen gedwongen ontslagen vielen.