vrijdag 14 november 2008

Het grote voordeel van een recessie

Hoe u profiteert van kredietcrisis en recessie

Gisteren werd bekendgemaakt dat de export van Duitsland met 25 %
is afgenomen. Uit ervaring weten we dat dat ook de economie in Nederland gaat raken. Slechts één van de vele signalen die erop wijzen dat ook uw onderneming waarschijnlijk mindere tijden tegemoet gaat. Het zal een periode zijn waarin u op uw cashflow moet letten. Is er dan alleen maar ellende door de recessie te verwachten? Nee. Er zit aan de neergang in de markt altijd één heel positief aspect:

De kans om uw klanten echt te leren kennen

Als u naar uw klantenportefeuille kijkt, zult u merken dat niet elke klant in dezelfde mate een terugval heeft. Dit kan iets zeggen over de bedrijfsvoering of over het marktsegment waarin zij opereren. De vraag is nu, had u van tevoren kunnen voorspellen hoe uw klanten op de recessie zouden reageren? Als het antwoord hierop "ja" is, dan bent u goed bezig. Mijn ervaring is echter, dat veel bedrijven niet goed weten wat er echt bij hun klanten speelt. En natuurlijk is dat ook heel lastig, maar de krediercrisis en de verwachte recessie bieden een unieke kans om hier verandering in te brengen.

Ga in gesprek met uw belangrijkste klanten

Wanneer u in gesprek gaat met uw belangrijkste klanten, moet u proberen een antwoord te krijgen op de volgende vragen:
• Past uw huidige aanbod op dit moment bij de klant?
• Hoe kunt u uw klant helpen in zware tijden?
• Kan de klant u helpen?
• Is de timing voor de introductie van nieuwe producten en diensten nog wel juiste?

U zult ervaren, dat het gemeenschappelijke probleem van de kredietcrisis en de recessie een goede aanleiding is om met elkaar in gesprek te gaan. Als de markt meezit, zitten agenda's vol en bestaat er vaak de houding "waarom zou ik met jou praten want alles loopt toch goed?". Nu is echter iedereen op zoek naar mogelijkheden om het snel beter te doen. Dat maakt een groot verschil.

Deze waardevolle informatie hoort in uw strategisch marketingplan

De antwoorden die u op deze manier gaat verzamelen zijn bijzonder waardevol. U zult misschien denken, dat u ook in goede tijden een antwoord op deze vragen kunt krijgen is. Dat is wel zo, maar u kunt nu zelf observeren of datgene wat uw klanten beweren ook waar is. Als de klant bijvoorbeeld beweert dat hij marktleider is, zal nu zichtbaar worden of hij dat daadwerkelijk is.

De waardevolle marktinformatie hoort thuis in uw strategisch marketingplan. Door dit plan steeds aan te vullen krijgt u de gelegenheid om nog eens kritisch te kijken naar wat uw onderneming op termijn nodig heeft en welke projecten u de hoogste prioriteit geeft. Een gouden kans!