zondag 8 maart 2009

Marketingplan afschaffen?

Laatst zag ik dat John Koster een boek heeft gepubliceerd, waarin hij pleit voor het afschaffen van marketingplannen, want die verdwijnen toch in de bureaulade.

Een goed strategisch marketingplan heeft u continu bij de hand

Beste ondernemers, laat u niet op het verkeerde been zetten. Een goed plan verhoogt uw kans op succes aanzienlijk. Ik kan me echter het gevoel van veel ondernemers goed voorstellen. Een plan dat in de bureaulade verdwijnt en waar je veel energie in gestoken hebt, is niet motiverend. In tegenstelling tot de reactie van ‘gooi dat plan maar weg’, heb ik het zelf over een andere boeg gegooid en ben ik me gaan toeleggen op het maken van strategische marketingplannen die wel werken en dus niet in de bureaulade verdwijnen.

Selecteer, deduceer en presenteer

De clou zit in het selecteren van welke informatie je in een strategisch marketingplan stopt, het met elkaar in verband brengen van die informatie en het op transparante manier opschrijven/presenteren. Ik heb talloze ervaringen met de enorme impact van een goed plan. Het is nu eenmaal zo dat de menselijke geest vaak pas verbanden ziet ontstaan als je gedachten gestructureerd aan het papier toevertrouwt.

Bepaal wat u met verzamelde informatie wilt aantonen

Wat ik helemaal onderschrijf in de conclusie van John Koster, is dat er meer aandacht in een strategisch marketingplan moet komen voor de acties. Immers, u kunt oneindig veel informatie verzamelen, maar wat gaat u daarmee doen? Voordat u gegevens in een plan vermeldt, vraagt u zich daarom eerst af: wat wil ik met deze gegevens aantonen?

Tip: Als u het antwoord niet direct weet, maar de informatie toch wil bewaren, plaats het dan in een bijlage.


Geen opmerkingen: